Groep 6/7

Welkom op de pagina van groep 6/7! Wij zijn een ontzettend gezellige, hardwerkende combinatiegroep. In groep 7 zitten negen kinderen en in groep 6 hebben we negentien kinderen. Juf Melissa is onze juf, maar dit jaar is zij niet alleen. Juf Andrea loopt haar laatste jaar stage bij ons in de klas. In januari zal juf Melissa dan op maandag en dinsdag niet meer in de klas zijn, maar juf Andrea. Nu geeft zij op maandag en dinsdag, soms samen met juf Melissa, bijna de hele dag les. Op donderdag komt juf Dory, de juf van groep 5 en 3, ons extra helpen, omdat wij een combinatiegroep zijn. Dan krijgt groep 6 even apart les van haar en heel groep 7 van juf Melissa.

Wij vinden het wel fijn dat we een combinatiegroep zijn, omdat we daar goed leren zelfstandig te werken. Juf geeft ons ook gezamenlijk les, maar vaak instructies ook om en om. Als juf dan instructie geeft aan de andere groep, dan zijn wij vaak stil aan het werk of soms heel zachtjes aan het fluisteren. Dit ligt aan de zelfstandig werkregels. Wij werken met een stoplicht, zodat wij goed weten hoe we moeten werken en voor hoe lang. Omdat wij zelfstandig willen worden en verantwoordelijk zijn voor ons eigen werk, werken we met de weektaak. Hier staan alle vakken van de week op met het doel van de les, want of je de les hebt begrepen is wel heel belangrijk. Door zo’n weektaak kunnen we op ons eigen niveau werken en hebben we overzicht van de week.

Groep 6 en groep 7 zijn allebei jaren waar je veel nieuwe dingen leert.

Groep 6 gaat dit jaar o.a. beginnen met breuken. Als je nou een taart in vieren snijdt, hoe noem je dan éen stuk? Niet alleen die breuken zullen nieuw zijn, maar ook bij taal en speling komt iets nieuws om het hoekje kijken. We gaan namelijk meer leren over werkwoorden. Hoe schrijf ik de tegenwoordige tijd? Hoe kan ik een zin ontleden? Wat is een werkwoord? Wat is een zelfstandig naamwoord? Wat is een persoonsvorm en onderwerp?

Groep 7 gaat beginnen met rekenen met kommagetallen, breuken en procenten. Ook met taal zullen wij flink veel gaan oefenen met ’t sexy fokschaap. Ja, die gebruiken wij bij de verleden en voltooide tijd, zo weet je hoe je het schrijft. Verder zullen wij nog meer moeilijke dingen gaan leren. Denk ook maar aan: spreekwoorden, verhalen schrijven, leenwoorden, nieuwe spellingscategorieën etc.
Dit jaar zal groep 7 ook een verkeersexamen gaan doen, een theoretisch en praktisch examen.

Naast spelling., taal en rekenen doen wij ook veel aan begrijpend lezen. Want dit heb je overal en elke dag nodig! Wij hebben op dinsdag de methode GRIP op lezen en op woensdag Nieuwsbegrip. Verder krijgen wij ook wereldoriëntatie, verkeer, muziek, knutselen, tekenen, drama, catachese en gym. We hoeven ons nooit te vervelen!

Dit jaar zijn we begonnen met Kanjertraining. We leren ons bewust worden van ons gedrag door de petjes, rollenspellen en het werkboek. Ook kunnen we de geleerde momenten toepassen als we thuis of aan het buitenspelen zijn.

Natuurlijk zitten wij echt niet altijd stil op onze stoel, wij houden ook van een oefening, buitenspelen of even iets geks. Ook genieten we van het voorlezen, heerlijk weg duiken in een grappig of spannend verhaal. Ook zullen we dit jaar uitstapjes maken of krijgen af en toe bezoek in de klas.

Jullie horen vast al, een klas die altijd bezig is, maar ook van veel gezelligheid houdt! We kunnen niet eens vertellen wat we allemaal doen in dit spetterende schooljaar!