Week van de erfgoed/ Spaarndam

maandag, 19 maart 2018

Week van de erfgoed/ Spaarndam

In maart hadden wij op school de week van het cultureel erfgoed over Spaarndam. Per bouw gingen de leerlingen met een ander thema aan de slag.

Groep 1-2A, 1-2B en 1-2C  Hansje Brinker.
Wie? Ja de beroemde Hansje Brinker die bij ons op de dijk staat.

Nu we het over ons eigen huis hebben gehad en het bouwen hiervan, gingen we ook de omgeving in! Wat zien we allemaal? Zijn alle huizen hetzelfde, hoe zien de gevels eruit? En zijn alle stenen stevig gemetseld?

Daarom liepen de leerlingen richting Hansje op de dijk en keken we ook even op de Kolk. Hier nog een klein filmpje. https://youtu.be/PHGaQGUrm7Q

Groep 3 en groep 4 mijn huis, mijn straat, mijn eigen plek.
Zij gingen hun eigen huizen en straten vergelijken met huizen en straten van vroeger. Ook gingen zij een onderzoek doen naar de herkomst van bepaalde straatnamen. Daarnaast gingen zij een uitstapje maken naar de Stompetoren. Want wie was toch ook alweer Claes van Kieten?

Groep 5 forten / de stelling van Amsterdam.
Waar dienden de forten voor? Wanneer zijn ze gebouwd? Hoe zien ze er uit? De leerlingen kregen een leskist in de klas met diverse attributen, spelletjes en educatief materiaal behorende bij de forten. Ook kwam er een gastspreker in de klas en maakten zij een uitstapje naar een echt fort.

Groep 6/7 en 7/8 Landschapslijnen
Zij maakten kennis met tien erfgoedoogtepunten uit de omgeving (Spaarndammerdijk, spoorlijn, polder, Sugar City). Zij gingen fietsen door de polder langs een aantal van deze plekken en daarbij gingen zij op zoek naar mooie lijnen in het landschap. Deze gingen ze onder leiding van kunstenares Lottie Buit op een doek schilderen. Er zal binnenkort een expositie zijn.