Een kindercoach binnen de school

Soms voelt een kind zich niet zo lekker in zijn vel en wil het leren in de klas ook niet zo lukken. Dan kan een kind wel een steuntje in de rug gebruiken.

Het is fijn dat er op de Adalbertusschool oog is voor het welzijn van de leerlingen. Hella de Vries is werkzaam voor Stichting TWijs als kindercoach één dag in de week is zij op onze school aanwezig om kinderen dat steuntje in de rug te geven. In overleg met de leerkrachten, IB-ers en ouders kan Hella verschillende mogelijkheden aanbieden. Hieronder een korte uitleg van methodieken waar Hella o.a. mee werkt.

• De “Matrixmethode”, waarbij de negatieve gevoelens die het kind ervaart bij een bepaalde situatie, wordt geneutraliseerd. De gebeurtenis blijft, maar de emotionele lading gaat ervan af, zodat het kind hier geen of minder last van heeft.

Voor meer informatie zie www.matrixmethode.nl

• “POPtalk” ,voor sommige kinderen is het fijn om te praten met behulp van poppetjes.

Zij kunnen een situatie letterlijk neerzetten met poppetjes en ander klein materiaal. Hierdoor wordt een gebeurtenis visueel inzichtelijk gemaakt en heeft het kind de mogelijkheid om er van afstand naar te kijken. “POPtalk” is een fijne speelse manier van praten.

Voor meer informatie zie www.poptalk.nl

• “Teken je gesprek” is een manier van coaching om patronen zichtbaar te maken en te laten ontdekken, waar er een verandering kan plaatsvinden. De leerling leert zichzelf kennen en helpen om zijn problemen onder ogen te zien en op te lossen. “Teken je gesprek” vergroot op een positieve manier verantwoordelijkheidsgevoel, probleemoplossend vermogen, zelfwaardering en zelfvertrouwen.

Voor meer informatie zie www.tekenjegesprek.nl

• “Rots&Water”, omdat kinderen graag bewegen maken we ook gebruik van deze fysieke weerbaarheidstraining. De kracht van deze training is dat je voelt wat er in je lijf en in de interactie met de ander gebeurt.

Voor meer zie www.rotsenwater.nl